Spis treści
Frezowanie CNC daje możliwość uzyskania elementów o różnych kształtach, nawet bardzo wymyślnych. Obrabiarki są sterowane numerycznie, czyli za pomocą programu komputerowego. Dzięki temu kształtowanie przedmiotów odbywa się w sposób niezwykle precyzyjny i powtarzalny. Taka metoda obróbki jest chętnie wykorzystywana w branży reklamowej. Sprawdź, dlaczego cieszy się tak dużą popularnością.
Frezowanie CNC – charakterystyka metody
Frezowanie jest jedną z metod obróbki skrawaniem. To oznacza, że kształtowany przedmiot jest poddawany działaniu frezu, który usuwa z niego zbędny materiał, nadając pożądany kształt. Frezowanie CNC, w odróżnieniu od wykonywanego ręcznie, jest prowadzone przy użyciu maszyn sterowanych numerycznie. Programista wprowadza do komputera odpowiedni algorytm, zgodnie z którym maszyna wykonuje konkretne ruchy bez konieczności ingerencji operatora.
Zaletą stosowania frezarek CNC jest przede wszystkim bardzo wysoka precyzja – niemożliwa do osiągnięcia podczas pracy ręcznej. Ponadto dzięki tej metodzie można uzyskać:
- powtarzalny proces produkcji,
- wysoką wydajność,
- możliwość tworzenia bardzo skomplikowanych form,
- wysoki poziom bezpieczeństwa obróbki.
To sprawia, że obróbka przy użyciu maszyn sterowanych numerycznie jest wykorzystywana w wielu różnych branżach, także w reklamie. Frezowanie CNC służy tam przede wszystkim do wykonywania materiałów marketingowych takich jak szyldy, banery czy litery blokowe.
Do czego wykorzystuje się frezowanie CNC w reklamie?
Frezowanie CNC jest procesem uniwersalnym, co sprawia, że jego zastosowanie jest niemal nieograniczone. Korzystają z niego różne branże, także reklamowa. Choć marketing w dzisiejszych czasach w dużej mierze prowadzony jest w sieci, tradycyjne formy identyfikacji wizualnej wciąż są bardzo popularne. Szyldu nad wejściem do sklepu lub restauracji czy baneru reklamowego nie da się zastąpić nawet najbardziej skuteczną kampanią prowadzoną on-line.
Frezowanie CNC w reklamie jest bardzo cenione, ponieważ pozwala na obrabianie wszelkiego typu materiałów – metalu, drewna i tworzyw sztucznych. Nie ma także ograniczeń dotyczących rozmiaru elementów poddawanych obróbce. Frezowanie CNC w branży reklamowej sprawdza się więc zarówno do tworzenia dużej liczby małych gadżetów, które można rozdać klientom, jak i do przygotowywania banerów o pokaźnych wymiarach.
Ważne jest także to, że dzięki zastosowaniu takiej metody obróbki można uzyskiwać dowolne kształty, także te skomplikowane. W branży reklamowej jest to szczególnie istotne, ponieważ bardzo często liczy się to, by dany element się wyróżniał i przykuwał wzrok odbiorców.
Frezowanie CNC w branży reklamowej wykorzystuje się więc do tworzenia:
- reklam przestrzennych,
- banerów i szyldów,
- liter blokowych,
- reklam zewnętrznych o różnych formach.
Możliwości w doborze kształtów, wymiarów i materiałów są niemal nieograniczone, z czego chętnie korzystają projektanci takich elementów.
Frezowanie CNC w branży reklamowej – rodzaj maszyn CNC
Frezowanie CNC wykonuje się przy użyciu frezarek sterowanych numerycznie. Te urządzenia mogą jednak przybierać wiele różnych form, dlatego do konkretnego zadania wykorzystuje się maszyny o pożądanych funkcjach i parametrach.
Jednym z popularnych typów frezarek CNC wykorzystywanych w branży reklamowej są plotery CNC. Są to urządzenia nazywane także stołami do frezowania – ze względu na swój kształt. Służą między innymi do wycinania, nacinania, wiercenia, grawerowania. Urządzeń działających w płaszczyźnie 2D można używać do kształtowania płyt z:
- tworzyw sztucznych,
- aluminium,
- folii,
- kartonu,
- papieru.
Natomiast wersje przestrzenne, czyli 3D, dają znacznie większe możliwości. Można z ich pomocą tworzyć makiety trójwymiarowe, modelować płaskorzeźby oraz stosować je do termoformowania.
Plotery frezujące są dostępne w wielu wariantach, dlatego bez trudu można dopasować dany model do swoich potrzeb. Są to urządzenia, które idealnie sprawdzają się podczas frezowania CNC w branży reklamowej ze względu na wszechstronność działania i niespotykaną wręcz precyzję obróbki.